Weekly News

Hiske Ligtenberg WONEN

Uitgesproken kleuren en meer luxe in de badkamer

Uitbundigheid mag weer, ook in de badkamer. Dus zal je ook daar veel uitgesproken kleuren – of juist zwart – zien. Net als meer luxe; een sunshower en upfall shower zullen vaker in de badkamer terugkomen.

Als Jos Rabelink, mede-eigenaar van Sani4All, en Hiske Ligtenberg, eigenaresse van inspiratieblog Woontrendz, het ergens over eens zijn, is het dat nu alles mogelijk is in de badkamer. “De crisis is voorbij, mensen hebben weer meer te besteden”, constateert Rabelink. “Ze kiezen minder vaak voor standaardartikelen als witte tegels, maar gaan voor kleur. Mintgroen, jeansblauw, met daarbij rvs en matzwarte kranen gaan we heel vaak terugzien.”

Ligtenberg sluit zich daarbij aan. “Mensen nemen de tijd om de badkamer niet alleen praktisch, maar ook leuk in te richten – tot aan behang op de muur aan toe. Ook de urban jungle-trend, met planten in de badkamer, zie je meer terug. En ze voegen accessoires toe, sieradenkistjes, zeepjes. De badkamer wordt meer luxe, met een hotelkameruitstraling.”

Dat de crisis voorbij is, is ook te zien in de keuze voor wellness in de badkamer, zegt Rabelink, al ligt de tijd van stoomcabines nu achter ons. “Daarvoor gold over het algemeen dat bezit van de zaak, het einde is van het vermaak.” Hij verwacht vooral meer vraag naar de sunshower en upfall shower. “Met de sunshower voel je de warmte van infrarood en ervaar je het zonlicht. Ideaal voor mensen met bijvoorbeeld last aan de gewrichten en spieren. De upfall shower is een grote regendouche die het water filtert en rondpompt. De douche gebruikt maar 1 à 2 liter water per minuut, tegen soms wel 20 liter met een gewone douche. Vooral in nieuwbouwwoningen kan hier gebruik van worden gemaakt.”

Ligtenberg ziet dat ook de douche zelf meer luxe wordt. “De douchebakken kunnen helemaal in de vloer worden geïntegreerd, dat ziet er mooier uit. Ook is het mogelijk om ze te customizen en de kleur van de omgeving te geven.” Ook inloopdouches worden populairder, merkt ze, omdat deze een meer ruimtelijk gevoel geven dan een douchecabine – zeker als ook een glasplaat voor afscheiding wordt gebruikt. “Ook zie je steeds vaker grotere douches, met bijvoorbeeld twee douchekoppen zodat je met z’n tweeën onder de douche kan stappen.”

Eén nadeel heeft het toegenomen aanbod wel: het wordt steeds lastiger een keuze te maken. Ligtenberg stelt voor eerst goed na te denken over de indeling van de ruimte. “Kies niet voor standaard, maar laat je informeren bij een specialist of zoek op internet naar inspiratie.”

Het is wel de kunst je daardoor niet te veel te laten leiden. Rabelink stelt daarom zijn klanten altijd eerst de volgende vraag: Wat vindt ú prettig? “Vaak wordt vergeten dat de badkamer ook een praktische ruimte is. Nieuwigheid is leuk, maar daarna komt de praktijk. De douche moet goed te poetsen zijn. En ga je er met z’n vieren tegelijk in de ochtend tandenpoetsen? Wil je een ligbad? Wat zijn de looppatronen?”

De droombadkamer is uiteindelijk de badkamer waar je jezelf prettig in voelt, stelt Rabelink. Ligtenberg heeft dat onlangs zelf in praktijk gebracht, vertelt ze. “Onze badkamer is klein, maar heel functioneel ingericht. We hebben gekozen voor epoxy, waardoor we dus geen tegels hebben, maar een gladde wand. Het oogt ruimtelijker doordat er geen voegen zijn en het kan in elke kleur worden gekozen.”

Delen

Journalist

Mark van der Heijden

Related articles