Weekly News

Interieurdesigner Piet Boon over het maken van een droomhuis op maat

Van Zaanse aannemer tot interieurdesigner tot eigenaar van een internationaal beroemde designstudio. Hoe Piet Boon dat doet? “Doen wat je leuk vindt. En dan komt van het één het ander.”

‘Heerlijk vind ik het om na een hele dag op kantoor nog even buiten te kunnen zitten’

Hij ontwerpt gebouwen, van villa’s tot penthouses, geeft vorm aan talloze producten, doet het interieurdesign van high-end hotels en wordt internationaal gevraagd om beach houses neer te zetten. Of beter gezegd: niet hij, maar zij. Want wie tegenwoordig Piet Boon zegt, bedoelt Studio Piet Boon. Althans, zo ziet Piet Boon dat zelf. Ooit in zijn eentje begonnen als Zaanse aannemer, nu verantwoordelijk voor 55 ‘zeer getalenteerde mensen’ binnen een designstudio die ‘alles doet van het ontwerp van een gebouw tot aan het ophangen van de gordijnen’. Meubels, keukens of een heel huis bouwen en inrichten. Alles kan. Met de focus op functionaliteit, zoals een echte Zaankanter betaamt. Maar toch, als je zo succesvol bent, moet er meer zijn dan functionaliteit. Zijn geheim? “Wij ontwerpen geen Piet Boon-huis maar een huis dat past bij de klant. Het is een ‘pak op maat’. Dat is ons sterkste punt. Daarnaast ontwerpen wij huizen met een lange houdbaarheidsdatum. Het huis is niet over een jaar uit de mode, alles klopt.”


Een huis als ‘een pak op maat’, daar moet je de klant goed voor kennen.

“Zeker. Daar nemen we dan ook de tijd voor, we interviewen de klant als het ware. Hoe belangrijk vind je de keuken, heb je kinderen, hoe oud zijn die, waar wil je het huis voor gebruiken, ben je een buitenmens, ga zo maar door. En dan moet je ook nog nadenken over de toekomst. Kijk, nieuwbouw duurt van eerste gesprek tot oplevering zo’n 2,5 jaar, als je dan kinderen hebt van rond de 9 jaar, dan moet je geen kinderachtige slaapkamers ontwerpen, want bij oplevering gaan ze al naar de middelbare school.”


Waar moet een droomhuis volgens u aan voldoen?

“Dat is niet te zeggen, want het hangt er zo vanaf waar het huis is. Maar als ik dan iets moet noemen: een droomhuis is een huis waarin de bewoner zich helemaal thuis voelt. En voor mij persoonlijk betekent dit dat je naar buiten kan. Daarnaast wil ik een grote open keuken en een open haard. O, en als het in Nederland is: een verwarmde veranda, die heb ik mijn eigen huis ook. Dan kan je ondanks het weer altijd buiten zitten, heerlijk.”


Waar haalt u inspiratie vandaan?

“Ik reis heel veel, morgen vlieg ik alweer naar Taipei bijvoorbeeld. Overal waar ik ben, fotografeer ik dingen die me opvallen. Dat kan een mooie bank zijn, maar ook een gave vuilnisbak. Die foto’s komen altijd later weer van pas. Maar ook op kantoor in Nederland krijg ik veel inspiratie. Ik werk hier met 55 professionals en ik heb allemaal mensen aangenomen die in bepaalde facetten beter zijn dan ik. Het is hier één groot creatief centrum vol inspiratie. Het is voeden en gevoed worden.”


U werkt veel in het buitenland: wat is uw favoriete land om in te werken?

“Eigenlijk vind ik alles wel leuk. Zuid-Korea is super, de Verenigde Staten zijn interessant want daar moet je hameren op kwaliteit, en Japan is gaaf, want daar is kwaliteit een vanzelfsprekendheid. Maar ik hou ook heel erg van de Cariben, Bonaire en Antigua, daar bouwen we vaak op of aan het strand en speelt zout en het gevolg daarvan op je materiaal een grote rol. En we werken nu aan een groot high-end project in Amsterdam, dat is ook superinteressant. Als Amsterdam een land was, dan was het het leukste land van de wereld.”


Wat is het verschil tussen werken in het buitenland en in Nederland?

“Amerikanen in New York koken niet. Daar maak je een prachtige keuken, maar dan kom je een jaar later kijken en dan is ‘ie nog nooit gebruikt. Dit in tegenstelling tot Azië, daar moet je altijd twee keukens bouwen: een dirty en een clean kitchen. In de dirty kitchen wordt echt gekookt, en in de schone keuken wordt het eten gepresenteerd. Dat is altijd een heel gedoe, want de dirty kitchen moet verborgen zijn. Sterker nog, je mag in de schone keuken de mensen uit de dirty keuken niet eens horen koken.”


Welke kamer in een huis gaat uw voorkeur naar?

“De keuken, want daar gebeurt het. Ik hou ervan om lekker te koken, met een wijntje erbij, en om dan tussendoor aan een lange keukentafel te zitten. Vanuit die keuken kan ik dan de woonkamer in kijken waar de tv aanstaat waar ik af en toe een blik op werp. En de veranda dus, die gebruiken we elke dag. Heerlijk vind ik het om na een hele dag op kantoor nog even buiten te kunnen zitten. Ook in Nederland, als het regent.”


Tijdloos, wat betekent dat voor u?

“Dat is heel belangrijk. Zoals ik al aangaf: wij ontwerpen huizen met een lange houdbaarheidsdatum. Mijn eigen huis heb ik 17 jaar geleden gebouwd en sindsdien heb ik er niks meer aan veranderd. Dat kun je bereiken door kwalitatief heel hoogwaardig te bouwen, heel erg op de details te letten en het allemaal niet te hip te maken. Kijk, een muurschildering is leuk, maar na twee jaar ben je dat vaak zat. Hou de basis simpel, en maak het hip of speels met kunst en andere objecten.”


Welk project dat u heeft ontworpen, zal u voor altijd bijblijven?

“Een appartement op 5th avenue in New York dat is verkocht als één van de duurste appartementen ooit. Dat was de start van het buitenlandse succes. Laatst zag ik dit eerste appartement in een boek: 15 jaar geleden gebouwd, de eigenaar had niks veranderd. Geweldig toch. Als dat geen duurzaamheid is…”

Feit

Piet Boon begon zijn carrière als aannemer, maar merkte al snel dat hij meer wilde. Wat begon als een meubelmakerij, groeide uit tot Studio Piet Boon, een internationaal beroemde designstudio. Maar daar stopt het niet. Naast villa’s, penthouses, producten en het complete interieurdesign van high-end hotels, ontwerpt Boon ook auto’s. Porsche en Land Rover zijn al eens onder handen genomen door de designer voor een exclusieve editie.

Delen

Journalist

Jerry Huinder

Related articles