Weekly News

Beleggen voor de toekomst

Je kunt geen dag de kranten openslaan of door je twitter feed heen scrollen en het gaat over catastrofale natuurrampen elders in de wereld en over de gevolgen van het opwarmen van de aarde. Klimaatverandering blijkt onontkoombaar en het probleem dwingt ons tot lastige keuzes.

“Het is een gezonde trend dat je als belegger kijkt en onderzoekt waar je in investeert en wat de maatschappelijke consequenties zijn van de activiteiten van een organisatie.”

Ook binnen de financiële sector is sinds het klimaatakkoord van Parijs in 2015 het besef ingetreden om anders te denken en te handelen. Duurzaam beleggen is een term die regelmatig valt en de focus van steeds meer investeerders zoals de grote pensioenfondsen en verzekeraars.


Volgens Jacqueline Duiker van de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) gaat duurzaam beleggen in brede zin over de maatschappelijke impact op zowel milieu, sociaal als bestuurlijk vlak. “Op dit moment ligt er ontzettend veel nadruk op het klimaat en het omlaag brengen van de CO2 voetafdruk zodat de aarde niet verder opwarmt, dat is actueel door alle media-aandacht. Het raakt ons ook allemaal.” Nederland heeft een substantiële invloed op het wereldklimaat. Ons land is goed voor een half procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgas en loopt volgens Joris Laseur, manager van het Carbon Team bij Sustainalytics, in Europa allesbehalve voor als het gaat om absolute emissies. “Nederland heeft een reputatie als afvalputje in Europa. We hebben voor een klein land relatief veel zware industrie en ook best intensieve landbouw. We hebben wel veel innovatieve kracht maar als je puur naar de cijfers kijkt is het wel erg CO2 intensief wat we neerzetten.”


Ondanks dat het twee voor twaalf is met het klimaatprobleem, is er nog geen sprake van enorme paniek onder de grote beleggers en bedrijven. “Er is vooral meer begrip dan tien jaar geleden. Toen waren we nog bezig met uitleggen waarom klimaatverandering je business gaat raken. Nu hoeft dat niet meer, dat is al een enorme winst. Er zijn plekken op de wereld waar de fysieke gevolgen van klimaatverandering echt dramatisch kunnen zijn, door bijvoorbeeld enorme droogte en overstromingen. Toch is het niet zo dat die beleggers en bedrijven daar wakker van liggen. Die ondernemingen zijn vaak heel groot en kunnen gemakkelijk diversifiëren en zijn niet erg afhankelijk van één locatie. De urgentie is er nog in onvoldoende mate. Tijdens het klimaatakkoord van Parijs van drie jaar terug zijn we vooral bezig geweest om die te vergroten”, aldus Laseur.


Naast het omlaag brengen van de CO2-uitstoot blijven de overige thema’s binnen duurzaam beleggen, de Environment, Social en Government (ESG) thema’s zoals sociale mensenrechten, bedrijfsethiek en werkomstandigheden, op de achtergrond en deze krijgen vaak onterecht een stuk minder aandacht. “Mede doordat het niet direct het persoonlijk belang treft en die problemen verder weg plaatsvinden, voelt het voor veel mensen al snel als een ver van mijn bed show. Deze onderwerpen komen daardoor onterecht op de tweede plaats, terwijl ze net zoveel aandacht verdienen als de CO2-uitstoot reductie.” aldus Duiker.


Toch is er ook reden tot optimisme. Het groeiende publieke bewustzijn en de politieke wil om klimaatverandering aan te pakken, leiden tot een grotere druk op investeerders om te handelen en beleggen in bedrijven die wel goed scoren op de zogenaamde ESG-ratings. Dat wil zeggen investeren in bedrijven die dit op een zo milieuvriendelijke en duurzame manier willen doen met een lage CO2-uitstoot op alle duurzame vlakken. Laseur: “Dat is een interessante discussie. Een belegger zal niet alleen maar klimaatverandering willen aanpakken, maar wil ook dat een bedrijf winst maakt, dividend uitkeert en dat het een goede werkgever is en er geen corruptie plaatsvindt. Anders is de toekomst niet gewaarborgd.” Ook Duiker beaamt dit. “Het is een gezonde trend dat je als belegger onderzoekt waar je in investeert en wat de maatschappelijke consequenties zijn van de activiteiten van een organisatie. Dat is niet altijd even makkelijk want het is erg breed. Maar het is wel heel belangrijk want er zijn allerlei lange termijn risico’s zijn als je dat helemaal niet doet.”

Feit

Een ‘CO2 footprint' is een milieumaat voor het bedrijfsleven. Hiermee wordt inzichtelijk gemaakt hoeveel CO2 een bedrijf uitstoot. Door deze footprint is eenvoudig te zien waar minder CO2 uitstoot gereduceerd kan worden. In Nederland is dit nog niet wettelijk verplicht zoals bijvoorbeeld in Frankrijk. Van de vijftig grootste pensioenfondsen in Nederland doet 58% al een ‘CO2 footprint' analyse van de bedrijven waar ze in investeren.

Delen

Journalist

Sylvana Terlage

Related articles