Weekly News

Aziatisch eten is populair: "Klanten willen authentieke producten"

De misschien wel bekendste Aziatische supermarktketen van Nederland is Amazing Oriental. Ooit begonnen op de Amsterdamse Nieuwmarkt telt de keten inmiddels twintig nationale vestigingen en werken er alleen in ons land al meer dan vijfhonderd mensen bij het bedrijf. Martin Chan, managing director bij Oriental Holding Europe, breidde daarbij als een van de eersten in ons land het supermarktconcept uit met een restaurant in de winkel zelf.

Klanten willen authentieke producten

De afgelopen vijftien jaar is de Aziatische keuken veel populairder geworden, hoe komt dat?

“Dat is onder meer te wijten aan het feit dat de Aziatische economie weer is aangetrokken. Meer mensen bezoeken Azië voor een vakantie, of reizen naar het continent af voor een zakelijk doel. Als ze terugkomen, willen ze de Aziatische eetcultuur – waar ze inmiddels behoorlijk wat van weten – overnemen. Geheel terecht, want mensen zijn steeds vaker bezig met gezond eten en in Aziatische ingrediënten zit bijvoorbeeld weinig vet. Daarbij bestaan gerechten vaak uit veel rauwe groenten, zijn ze binnen relatief kort tijdsbestek te bereiden en is de diversiteit aan gerechten groot. Allemaal grote voordelen van de Aziatische keuken.”


Waarom is het voor consumenten belangrijk om te weten waar hun producten en ingrediënten vandaan komen?

“Voedselveiligheid en gezondheid staan steeds vaker hoog in het vaandel bij consumenten. Daarom willen ze precies weten of de producten en ingrediënten die verkocht worden wel authentiek Aziatisch zijn en bijvoorbeeld geen toegevoegde suikers of kleurstoffen bevatten.”


Op welke manier moeten supermarkten zich blijven vernieuwen?

“Sta meer open voor buitenlands voedsel, zou ik willen zeggen. De klant heeft behoefte aan variatie en aan het leren kennen van andere culturen via de buitenlandse keuken. Verder: blijf als supermarkt communiceren met het land van herkomst, ook via bijvoorbeeld beurzen of andere events waar mensen uit de Aziatische voedselindustrie samenkomen. En deel deze kennis niet alleen met je eigen personeel en retailers, maar ook vooral met klanten zelf. En andersom: vraag je klandizie regelmatig om feedback. Welke producten zijn een groot succes? En welke missen ze nog in het assortiment?”


Delen

Journalist

Wendy de Liefde

Related articles